Ο ιός προσβάλλει περισσότερο και την υγεία της αγοράς
Είναι πλέον φανερό ότι η πανδημία που έχει ξεσπάσει δεν αφορά μόνο την υγεία αλλά και την βιωσιμότητα της οικονομίας. Για παράδειγμα η πτώση των τιμών του πετρελαίου, είναι ένα από τα πολλά συμπτώματα που δείχνουν τη βαθιά κρίση στην οποία έχει περιέλθει η παγκόσμια οικονομία σαν ο ιός να έχει προσβάλλει απευθείας την αγορά πετρελαίου. Οι άνθρωποι δεν κινούν τα αυτοκίνητά τους εφόσον υπάρχουν περιορισμοί στην κυκλοφορία και πρέπει να «μείνουν σπίτι». Μεγάλο μέρος του παγκόσμιου αεροπορικού επιβατικού στόλου είναι καθηλωμένο.
Οι λόγοι της συνεχιζόμενης δραματικής πτώσης των τιμών θεωρείται πως είναι η εξαιρετικά μειωμένη ζήτηση, εξαιτίας των περιορισμών στις μεταφορές και στην οικονομική δραστηριότητα που επιβλήθηκαν απ’ άκρου σ’ άκρο του πλανήτη, στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού, και στο γεγονός ότι η παραγωγή δεν αναπροσαρμόστηκε επαρκώς.Η γενική πτώση της κατανάλωσης φέρνει και τη πτώση παραγωγής σε πολλούς τομείς με αποτέλεσμα τη γενική ύφεση της οικονομίας
Ας δούμε όμως και την άλλη πλευρά.
Η πτώση της κατανάλωσης πετρελαίου όταν αφορά τη μείωση της κυκλοφορίας μπορεί να σημαίνει εξοικονόμηση πόρων για όλους βασικούς τομείς της οικονομίας όπως είναι διατροφή και υγεία.
Με τον αναπόφευκτο επαναπροσδιορισμό των οικονομικών προτεραιοτήτων σε περίοδο κρίσης άλλοι τομείς θα βγουν ενισχυμένοι και άλλοι θα βρεθούν στους μεγάλους χαμένους.
Στους χαμένους π.χ αναμένεται να βρεθούν οι Αμερικανοί παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου. Καθώς το κόστος είναι 50 δολάρια το βαρέλι και η τιμή τώρα κινείται κάτω από τα 30 ή και πιο χαμηλά.
Την ίδια ώρα ο κλάδος αυτός στις ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα υπερχρεωμένος, με συνολικό κόστος 200 δισεκατομμύρια και ένα μεγάλο μέρος των ομολόγων που έχουν εκδώσει ενεργειακές εταιρείες αναμένεται να υποβαθμιστεί. Αντιλαμβάνεσθε λοιπόν ότι έρχεται
χιονοστιβάδα στη πτώση των μετοχών.
Η κίνα από την άλλη μεριά που είναι εισαγωγέας πετρελαίου θα επωφεληθεί από κάθε πλευρά μειώνοντας το κόστος παραγωγής.
Το ίδιο θα συμβεί και στη μικρή Ελλάδα με τη διαφορά ότι εμείς θα έχουμε μεγάλο έλλειμμα από τον τουρισμό. Έτσι μπορεί να εξοικονομήσουμε 3 δισ. από τη μείωση της κατανάλωσης σε καύσιμο αλλά να χάσουμε 10 δισ. στο τουρισμό.
Τα κράτη θα κληθούν σε κάθε περίπτωση να καλύψουν τα ελλείμματα από την ύφεση που κατά μέσο όρο θα φθάσει το 20%.
Όπως λέει ο διάσημος οικονομολόγος Ρουμπινί: Έρχεται η τέλεια καταιγίδα. Χρέη και χρεοκοπίες. Η πολιτική απάντηση στην κρίση της Covid-19 συνεπάγεται τεράστια αύξηση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων -της τάξης του 10% του ΑΕΠ ή περισσότερο-, σε μία εποχή που τα επίπεδα δημόσιου χρέους σε πολλές χώρες ήταν ήδη υψηλά, αν όχι μη βιώσιμα.
Κούρεμα κεφαλαίων
Έλεγα πριν λίγο καιρό στα γραπτά μου και πριν ξεσπάσει η πανδημία για την μεγάλη παγκόσμια φούσκα η οποία θα σκάσει όταν το παγκόσμιο χρέος των κρατών φτάσει στο 130% και πλέον για όλες τις χώρες. Τώρα με το ξέσπασμα της πανδημίας το δημόσιο χρέος σε παγκόσμιο επίπεδο προβλέπεται να φθάσει πολύ σύντομα σε αυτό το ύψος. Τοποθετούσα αυτό το μπαμ όπως και άλλοι σε βάθος δεκαετίας. Όμως, με την πανδημία αυτή η διαδικασία επιταχύνεται και θα το δούμε μέσα στα επόμενα δύο –τρία χρόνια. Τότε θα βλέπουμε μετοχές να βουλιάζουν από μεγάλες εταιρείες και τράπεζες, πετρελαϊκές, αυτοκινητοβιομηχανίες, κατασκευαστικές, τουριστικές κ.λπ.
Να ζητούν επιδοτήσεις από τα κράτη για να διασωθούν αλλά τα κράτη δεν θα μπορούν να σηκώσουν αυτό το βάρος χωρίς να πτωχεύσουν τα ίδια. Τότε οπωσδήποτε θα γίνει αναπόφευκτα με κάποιο τρόπο αυτό που απεύχονται οι ολιγαρχικές οικονομικές ελίτ.
το κούρεμα κεφαλαίων.
- Γράφει ο Βασίλης Τακτικός